Home > IT, Utilizare > Crearea unei aplicatii in QT

Crearea unei aplicatii in QT

Qt este un sistem inter-platformă de dezvoltare a programelor pentru calculator, folosit atât pentru crearea programelor cu interfaţă grafică cât şi pentru pentru programe fără interfaţă grafică. Pentru crearea unei aplicaţii, se accesează comanda New File or Project din meniul File:

21

Se alege Project -> Qt4 Gui Application:
22

Se atribuie un nume pentru proiect – NewProject şi se alege locaţia pentru el:
23

Se pot alege modulele necesare realizării proiectului, eu nu am selectat nimic în plus faţă de QtCore şi QtGui pentru că aplicaţia ce doresc a o prezenta nu necesită alte module:
24

Se defineşte numele clasei, se alege clasa de bază din care derivă, se alege un nume pentru fişierul principal, pentru codul sursă şi fereastra principală. Totodată se alege să se genereze fereastra principală:
25

Se vor afişa în Project management ce fişiere vor fi create. Dacă se doreşte redefinirea numelor acestora, se va reveni în ecranele anterioare prin butonul Back. Dacă se doreşte începerea dezvoltării aplicaţiei, se selectează butonul Finish:
26

Vom accesa fişierul mainwindow.ui:
27

Această fereastră permite adăugarea şi configurarea de obiecte în fereastra principală:
28

Vom adăuga un buton prin tragerea din partea din stânga peste fereastra de editare a entităţii Push Button:
29

Se vor adăuga şi alte obiecte în acelaşi mod – o cutie de editare: Line Edit şi o etichetă: Label:
30

Vom accesa apoi din meniul Edit comanda Edit signals/solts:
31

Vom apăsa cu click pe obiectul pentru care se doreşte adăugarea unui eveniment – în exemplul de faţă PushButton:
32

Vom selecta clicked() – pentru evenimentul de apăsare pe buton (click), apoi selectăm butonul Edit…:
33

Vom selecta butonul “+” pentru a adăuga un Slots:
34

Vom scrie denumirea evenimentului – ClickButton() apoi se confirmă prin apăsarea butonului OK:
35

Se poate vedea că evenimentul ClickButton() a fost declarat. Se confirmă din nou cu OK:
36

Se va deschide fişierul mainwindow.h prin dublu click pe el:
37

Se va declara utilizarea în fereastra principală a slotului declarat: public slots: void ClickButton();

38

Se va deschide apoi fişierul mainwindow.cpp prin dublu click pe el, şi se va scrie codul sursă pentru evenimentul declanşat de apăsarea pe buton:
39

După ce se va scrie codul sursă care va copia textul scris în cutia de editare lineEdit în eticheta label. Ui face referire la interfaţa grafică cu utilizatorul (user interface):
void MainWindow::ClickButton()
{
ui->label->setText(ui->lineEdit->text());
}

Se vor salva toate fişierele modificate prin comanda Save All din meniul File:
40

Pentru testarea proiectului, se accesează din meniul Start Debugging comanda Start Debugging:
41

Dacă nu au fost detectate erori de programare, aplicaţia proaspăt creată este lansată şi se pot proba evenimentele:
42

Pentru testarea aplicaţiei, am scris în cutia de editare textul Primul meu program QT şi am apăsat pe butonul PushButton. Se poate vedea că funcţionează corect şi textul este copiat în eticheta cu titlul TextLabel:
43

Categories: IT, Utilizare
  1. 2010/04/23 at 4:02 am

    Interesant tutorialul si util, cred ca e singurul dupa cativa ani care prezinta o alternativa.
    Din pacate are un mare minus si anume legarea butoanelor cu codul sursa si continuarea pana la un soft final. Este unul din punctele destul de nevralgice in domeniu tutorialelor linux. Se pare ca tendinta de a trata lucrurile ca si in Windows ramane – “daca fac un GUI”, treaba e ca si rezolvata. No offense…

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: